Forberedelser:
Før møbelrens blir utført, ber vi om at kunden støvsuger sofaen. Hvis en sofa vanligvis står inntil en vegg, og kunden ønsker at også ryggen på sofaen skal renses, så ber vi kunden om å trekke ut sofaen slik at møbelrenseren har god nok plass til å jobbe rundt hele.
Hvordan møbelrens utføres:
Vi utfører det som kalles våtrens. Dette vil i de fleste tilfeller fjerne flekker, ta bort smuss dypt i tekstilfibrene og dermed gi tekstilene et friskere utseende. Før vi starter med å rense møbelet, dekker vi området rundt med håndklær. Avhengig av type stoff, blir noen møbler først sprayet med et stoff som løser opp flekker på møbelet. Dette er spesielt egnet for å løse opp fettflekker, blod, mat, kaffe, smuss og lignende. Stoffet heter Enz-All fra Chemspec – et amerikansk selskap. Oppløsningskjemi gnis ut med børste eller klut for å få best effekt. Etter det bruker vi en profesjonell rensemaskin for å suge ut alt av sofaen, og for å fjerne såperester. I møbelrensprosessen er det trekket/tekstilet på møbelet som renses, ikke dypere ned i lagene under. Prosessen gjentas til vi ser at møbelet er ferdig renset. Etter rens, kan det fremdeles være litt såpelukt som vil forsvinne. Etter utført møbelrens blir noen møbler impregnert med et vannbasert beskyttelsesmiddel, som heter StainShield Professional av Chemspec. Dette stoffet påføres for å forlenge tiden møbelet holder seg rent, motstå at nye flekker setter seg, avvise olje- og vannbaserte væsker, som for eksempel rødfargede drikker og matolje. Stoffet beskytter også teppefibre mot tørre partikkelskader.
Ventetid etter rens:
Hvor lang tid stoffet tar på å tørke, avhenger av type tekstil. Selv om stoffet etter noen få timer kjennes tørt på overflaten, så er det ikke nødvendigvis tørt dypere ned i sofaen. Derfor er vår anbefaling at man ikke bruker møbelet/teppet før det har gått 24 timer.
Tekstilreaksjon på møbel- eller tepperens:
Etter utført møbelrens og impregnering, kan stoffet endre noe struktur eller fargenyanse. Ulik type fibre har ulike egenskaper. Avhengig av type stoff, kan man oppleve at stoffet er enten mykere eller hardere. Noen stoff er mer følsomme for rens, og avhengig av hva som har blitt renset av flekker og lignende, kan det oppstå noe skjolder etter utført rens. Lyst tekstil kamuflerer ikke fargenyanser like godt som mørkt stoff. På oppdrag som gjelder fjerning av lukt (eksempelvis urin, oppkast, røyk, svette, medisin og matoljer) bruker vi et produkt som heter KillOdor fra Chemspec. Dette produktet har en sterk lukt som kan vare noen dager etter rens. Hvis kunden ønsker å fjerne denne lukten før den forsvinner naturlig, så kan det kreve en runde med enkel vannrens. Dette er å regne som en ekstra tjeneste, og sorterer ikke under en eventuell reklamasjon. I de fleste tilfeller vil dårlig lukt bli helt borte, men hvis lukten sitter dypere ned i møbelet, så kan det være vanskelig å trekke dette ut av møbelet. Vi kan derfor ikke garantere at vond lukt blir helt borte etter rens.
Kundens ansvar:
Kunden er ansvarlig for å sjekke om stoffet/tekstilet tåler våtrens. Dette avhenger av hva som er inni møblene. Hvis puter eksempelvis inneholder fjær, så gi møbelrenseren beskjed om det. Da vil det ikke foretas dyprens av putene, men bare i overflaten, slik at fukt ikke når fjærene. Hvis fjær blir våte, så kan det oppstå lukt senere. Hvis kunden ønsker å rense en del av en møbelgruppe, men ikke hele, så kan det bli en synlig forskjell på det som er renset og det som ikke er renset. Selv om møbelrenseren gjør alt som er mulig for å fjerne alle flekker, så kan man ikke garantere at alle flekker blir helt borte. Noen flekker sitter for godt fast i tekstilet, til at det lar seg fjerne med våtrens. Mye avhenger av type tekstil, hva som forårsaket flekkene, hvordan de er blitt forsøkt fjernet i etterkant, og om hvordan stoffet har blitt impregnert tidligere.
Reklamasjon:
Hvis du ikke er fornøyd med utført tjeneste, så ønsker vi at du gir oss beskjed så snart som mulig – før du begynner å bruke møbelet. Hvis du vil reklamere på tjenesten, så ber vi om at du innen de første tre dagene etter utført arbeid, sender inn bilder på mail sammen med en beskrivelse.
Link til kjemiprodukter:
Legend Brands Cleaning | Enz-All
Legend Brands Cleaning | Formula 90
Legend Brands Cleaning | Kill Odor Citrus
Legend Brands Cleaning | StainShield™ Professional
Legend Brands Cleaning | Cotton Upholstery Shampoo
Legend Brands Cleaning | Un-Duz-It Unleashed™
Dersom ikke annet er spesifisert omfatter tilbudet kun vinduer i yttervegg. Vinduspuss er definert som rengjøring av glassflaten, ikke innvendige skillevegger, rekkverksglass eller takvinduer. Ugjennomsiktige fasadeglass og dekorplater er ikke inkludert. Rengjøring av karmer og profiler er ikke inkludert uten at dette spesifisert. Pga. HMS brukes ikke stige over 2.etg. Vinduspuss utføres hele året, også under lite ideelle værforhold. Ordretidspunktet er omtrentlig dersom ikke annet er avtalt. Dersom det er betongsøl, merkelapper, maling etc. kan det være nødvendig med bruk av vindusskrape. Estimert kostnadsramme avtales da på forhånd. Noen ganger er det alkalieskader på vinduer. Slike vinduer må spesialbehandles. Estimert kostnadsramme avtales da på forhånd.
Rentvannsystem: Ved å rense og avionisere vannet får man en effektiv og miljøvennlig rengjøringsmetode for glass og fasade. Sammen med mekanisk bearbeiding med børste og vannbærende teleskopstang kan man rengjøre alle overflater uten bruk av kjemikalier eller vindusnal. Når vi finner det hensiktsmessig bruker vi dette systemet på fasader og glass.
Husfasaden blir grundig vasket og rengjort for støv, smuss, sot, kalk, fett og forurensing – og det gir et veldig godt synlig resultat!
Huset blir vasket/skrubbet grundig med en skånsom fasadevask-kost.
Fasadevasken gjelder husfasaden av tre, men grunnmuren på huset er ikke inkludert.
Rekkverk rundt terrasse og balkonger er ikke inkludert, men hvis du som kunde ønsker at vi skal ta dette også, så kan dette avtales.
Når det er svertesopp på huskledningen, så må vi påføre sopp- og algedreper. Da blir dette påført minst en dag i forkant av fasadevask, slik at det kan virke.
Fasadevask defineres som skånsom vask av husfasaden med en skånsom kost – skrubbing av fasaden. I tillegg bruker vi varmt vann under høytrykk ved behov. (Hvis kunden ikke ønsker bruk av høytrykk, kan det selvsagt også ordnes alternativ med at vi skrubber husfasaden med en fasadevask-kost og vannbærende teleskopstenger.) Hvis ikke annet er avtalt blir det benyttet Bjørn Citrus som renholdsmiddel. Ved sopp- og algebehandling blir det normalt benyttet Bjørn Sopp- og algedreper. Alle vinduer og ventiler skal være lukket når arbeidet utføres. Ren Glede Renhold tar ikke ansvar for lekkasjer som skyldes mangelfull byggeteknisk standard. I forkant av fasadevask forventes det rimelig fremkommelighet, dvs. at hagemøbler o.l. er ryddet bort, og at gjenstander som ikke må bli våte er tatt bort. Rydding er ikke inkludert og vil normalt utløse et tillegg i prisen dersom dette ønskes utført av oss.
For å utføre dette, bruker vi en maskin som suger til seg alt som har samlet seg i takrennene – mose, løv, slam o.l., og vi suger det ut og inn i en tank. Vi utfører dette på en trygg måte med tykke rør fra bakken. Vi har et kamera plassert på toppen av stangen ved takrennen, og en skjerm nede som gjør at vi kan se alt og få med oss alt.
Eventuelle reklamasjoner må skje så snart som mulig og senest innen en uke. Ved uberettiget reklamasjon vil medgått tid bli fakturert.
Avtalen løper til den blir sagt opp av en av partene.
Våre priser er basert på samordning av flest mulig oppdrag i samme geografiske område. Utkjøring til spesielle tidspunkt vil vanligvis utløse et tillegg i prisen.
Standard betalingsbetingelser er 10 dager fra fakturadato. Hvis ikke annet er avtalt, blir faktura sendt på mail etter utført arbeid.